Monday 16 January 2012

Asal Usul & Sejarah



Kampung Glam atau nama asalnya "Kampung Gelam" terletak di Singapura, menjadi penempatan awal masyarakat Bugis dan Jawa dari Indonesia.
Kampung Glam mendapat nama sempena nama ‘Pokok Gelam’ yang terdapat diseluruh Singapura hingga kini .

Terdapat pelbagai lokasi menarik di sini. Masjid Sultan, Istana Kampung Glam, Taman Warisan Melayu dan perkampungan tradisional Melayu Kampung Glam antara lokasi menarik yang menyimpan 1,000 rahsia khazanah sejarah awal pembentukan Singapura.
Semua tempat ini, yang dibina ketika zaman pemerintahan British, dibaik pulih dan diselenggara dengan baik oleh kerajaan Singapura dengan kerjasama Lembaga Pelancongan Singapura (STB) selepas dikenalpasti dapat menjadi produk pelancongan.

Dalam bahasa Melayu, perkataan "Kampung" bermakna "kampung atau penyelesaian" dan "Glam" adalah nama pokok tertentu, yang meningkat dengan banyaknya di kawasan di Singapura awal. Pada mulanya, Kampong Glam adalah sebuah perkampungan nelayan yang terletak di mulut Rochor River. Ia menjadi lebih penduduk dan berkembang menjadi terkenal selepas Sultan Singapura, Hussein Mohammed Shah dan Temenggong menandatangani perjanjian dengan Syarikat Hindia Timur pada tahun 1819.

Pada abad ke sembilan belas, Kampong Glam kekal sebagai daerah etnik dengan pengaruh Arab-Melayu yang kukuh.Ia adalah sebuah tempat di mana seseorang akan mengunjungi untuk bahan makanan mereka Arab-Islam tradisional dan barangan. Pada tahun 1822 "Pelan Bandar", Sir Stamford Raffles diperuntukkan Glam Kampong kepada orang Melayu, Bugis dan Arab. Sebagai perdagangan berkembang, Farquhar lebih suka suku perniagaan yang akan berpusat di sini di Kampong Glam. Keadilan kasar, rompakan, tawuran jalan dan stabbings adalah biasa.

Tengku Ali membina Istana Kampong Glam pada tahun 1840 di Sultan Gate. Tengku Ali adalah hanya diiktiraf sebagai Sultan Singapura oleh British, dalam tahun 1855. Menjelang tahun 1911, penduduk Singapura berjumlah lebih 185,000 dengan hampir tiga suku dari orang-orang Cina, lelaki mengatasi kaunter wanita yang 8:01. Kampong Glam, dalam tempoh itu ditelan sebagai sebuah bandar raya dengan dagang bertenaga, tetapi sikap tanpa undang-undang dan semangat membuat wang di mana kekayaan lebih dikagumi lebih biasiswa. Ia telah menjadi, sebagai Raffles telah meramalkan, "pusat perdagangan dan kebanggaan Timur".

Apa yang kita lihat hari ini di Kampong Glam adalah pelbagai yang kaya dengan warisan yang diturunkan dari generasi ke generasi. Sesetengah tradisi lama bertahan lama dalam bentuk monumen, perdagangan, budaya dan amalan. Pemuliharaan tempat-tempat ibadat, sekolah lama, rumah-rumah lama, yang masih dalam bentuk asal mereka manakala yang lain telah diubahsuai. Kekal kaya ini memberi petunjuk seni bina dan gaya hidup hari-hari awal. Apa-apa warisan yang kaya dengan pelbagai hanya boleh dicapai melalui semangat toleransi, perkongsian dan ikatan, semua terkandung dalam semangat Kampong Glam.


Diterjemahkan oleh Google Translator [http://translate.google.com.sg/?hl=en&tab=wT]

No comments:

Post a Comment